• Archief
<B><EM>TerugBlik</B></EM> Fiat 127 Super 5 Speed 1982

TerugBlik Fiat 127 Super 5 Speed 1982

Na de verkoop van de Volkswagen Golf (zie vorige TerugBlik) moest er natuurlijk wel een vervanger komen. Liefst een goedkope, kleine auto. Als student was het budget nog steeds krap, maar ik wilde wel meteen rijden. Na wat rondneuzen in de buurt kwam een Fiat 127 in beeld. Voor duizend gulden kreeg ik een wat sjofel uitziende 127 Super 5 Speed uit 1982 met een jaar APK. Ondanks de introductie van de Panda in 1980 was de 127 in 1982 in Italië nog steeds de meest verkochte Fiat. De 127 was leverbaar in een aantal verschillende uitvoeringen, met een 900cc en 1050cc benzinemotor. Mijn 127 had een 900 cc motor en was nog een echte Italiaan, latere exemplaren kwamen uit Brazilië nadat de Panda de het stokje al grotendeels had overgenomen.

Met 45 pk uit 900cc was mijn 127 geen strepentrekker maar wel lekker zuinig. Bovendien erg ‘luxe’ met 5 versnellingen (de 5 Speed had dat natuurlijk al verklapt), getint glas en hoofdsteunen. Net als alle Fiats was een intervalstand op de ruitenwissers standaard. Uiteraard was het Fiatje niet helemaal probleemloos. Direct na de eerste keer tanken rook ik al een sterke benzinelucht. Na een korte inspectie bleek de tank op felsranden doorgeroest. Tijdens de apk was dat geen probleem, er zat nauwelijks benzine in de tank…. Gezien het aankoopbedrag zat er ‘garantie tot op de drempel’ op de auto. De garagehouder was gelukkig een bekende en regelde een vervangende tank op voorwaarde dat ik die zelf zou monteren. Dat was niet zo’n grote klus, zodra de tank helemaal leeg was werd deze vervangen en het Fiatje reed weer reukvrij rond.

Na verloop van tijd kwamen er meerdere kwaaltjes tevoorschijn. Zoals bij vele voorwielaandrijvers uit die tijd was bij mijn 127 de versnellingsbak nogal ‘vaag’. Op zich geen probleem als je versnellingen maar kunt vinden. De achteruitversnelling had echter nogal de neiging zich ergens onder de passagierstoel te verstoppen. Ook de tweede versnelling had het onder bepaalde omstandigheden moeilijk. Op een gegeven moment moest er met vijf personen en een grote hoeveelheid sporttassen aan boord een behoorlijk steile viaduct worden genomen. Dit betekende terugschakelen naar de twee, de drie was te hoog gegrepen. De twee kon de druk echter de druk niet aan, de auto schoot telkens uit de versnelling. Alleen met behulp van de bijrijder die de pook stevig in de hoek bleef drukken kon de viaduct worden geslecht. Op de terugweg bracht hetzelfde recept ons weer naar huis.

Zwak punt van de 900cc motoren is de koppakking, ook ik ontkwam niet aan deze kwaal. Bij rustig rijden bleef de temperatuur normaal, maar een beetje warm weer of file deed de temperatuurmeter als snel oplopen. De oorzaak was dat er druk in het systeem werd opgebouwd, diagnose: lekke koppakking. Gezien de waarde van de auto werd het dus afwachten was er eerder kwam, het einde van de APK of het motorblok. Ondertussen was ik afgestudeerd en aan een nieuwe studie begonnen. Dit betekende verhuizen en dat na de verhuizing de Fiat nog nauwelijks werd gebruikt. Bij een van de laatste ritten, midden in de winter, werd duidelijk dat het einde nu echt in zicht was. Nog geen tien kilometer na vertrek schot de temperatuurmeter in het rood en klonk een knal onder de motorkap. De dop van het expansievat was er afgeknald en een groot gedeelte van het koelwater lag op straat. Nu was ik daar min of meer op voorbereid en lag er een jerrycan met vijf liter water klaar in de kofferbak. Waar ik echter niet op had gerekend was het feit dat het flink vroor op dat moment en dat ik dus vijf liter ijs in de kofferbak had. Ook nu was de oplossing snel gevonden. Het reservewiel onder de motorkap vandaan gehaald, de bevroren jerrycan op het hete motorblok gelegd en wachten in het winterzonnetje. Na verloop van tijd was er voldoende smeltwater om de boel weer een beetje aan te vullen en voorzichtig verder te rijden. Toen de tank leeg was gereden hield ik het voor gezien: de Fiat Super 5 Speed ging naar het grasveld van de plaatselijke sloper…

terug naar voorpagina